Humanistisch onderwijs houdt voor ons onder meer in dat leerlingen betrokken raken bij de wereld om hen heen, dat zij zich een gewaardeerd onderdeel voelen van de maatschappij en dat zij daar zelf een bijdrage aan gaan leveren. Meedoen, ofwel participatie, staat centraal. We verwachten van onze leerlingen dat ze met een open blik de wereld bekijken en een actieve houding aannemen in en buiten de school. Meedoen, meedenken, meebeslissen, daar gaat het bij ons om. Niet alleen op school, maar ook meedoen in de maatschappij. Zorg en aandacht voor het algemeen belang van onze samenleving is nodig.
Participeren en verbinding maken is onze leidraad en komt terug in de visie van de school, in het onderwijsconcept en in het curriculum. Wij noemen onszelf een participatieschool. Als wij willen dat onze leerlingen actief gaan meedoen in de samenleving dan moeten we ze wel leren hoe ze dat moeten doen. Dat lukt niet alleen met theoretische kennis maar zelf doen en ervaren is daarbij essentieel. Daarom werken wij met participatieprojecten. Zij krijgen hiervoor kennis aangereikt, doen vaardigheden op en ontwikkelen houdingen die nodig zijn om een actieve rol te kunnen spelen in de eigen leefomgeving en in de samenleving.
Wij onderscheiden twee soorten participatieprojecten:
Dit vindt plaats binnen de school. Eerstejaars leerlingen worden vanaf de eerste dag verantwoordelijk gemaakt voor een deel van de school. Belangrijk is dat het kind aan een project meedoet dat aansluit op zijn/haar interesse of vaardigheden.
Participeren staat voor eerstejaars leerlingen als les op het rooster. Alle leerlingen zitten op hetzelfde moment met hun groepje in een lokaal en werken samen met de begeleidende docent aan hun project.
We hebben de volgende schoolparticipatie projecten:
Ieder leerjaar nemen de leerlingen deel aan maatschappelijke participatieprojecten. Deze projecten werken volgens het pay it forward principe. Hoe kan ik iets voor een ander doen zonder hier zelf per se beter van te worden?
De leerlingen komen in contact met maatschappelijk georiënteerde organisaties of sociale groepen.
Onze doelstellingen zijn gebaseerd op meedoen, meedenken, meebeslissen:
De voorbereidingen van deze projecten vinden plaats tijdens de les. Er is een kennismaking met de maatschappelijk organisaties. De leerlingen werken een aantal weken aan een bestaand initiatief van deze organisaties.
MaatjesprojectenIn het eerste leerjaar ligt de nadruk op buurtinitiatieven rondom social thema’s als eenzaamheid en diversiteit.
In het tweede leerjaar gaat het maatjesproject over wereldproblemen als klimaatverandering en vluchtelingenproblematiek in de context van de eigen stad.
In het derde leerjaar gaan de leerlingen over de stadsgrenzen heen kijken en organiseren een uitwisseling met leeftijdsgenoten van buiten de randstad.
In het vierde leerjaar organiseren wij een uitwisseling met een andere Humanistische school in Europa.
DAM-doetDAM-doet is in het tweede leerjaar een terugkerend initiatief geïnspireerd op de vrijwilligersactie van NLdoet, waarbij de leerlingen hun handen uit de mouwen steken voor de buurt en omgeving.
Maatschappelijk stageDe derdejaars leerlingen gaan zelfstandig op zoek naar een stageplek voor een week. Enerzijds oriënteren leerlingen zich op een werkplek en doen ervaring op, anderzijds gaan ze ervaren of ze de humanistische waarden van De Amsterdamse MAVO terugzien op hun stageplek.
Amnesty International schrijfmarathonElk jaar, op de Dag van de Mensenrechten, schrijven honderdduizenden mensen wereldwijd brieven. Voor mensen die onrecht is aangedaan, gevangenzitten, gediscrimineerd worden, gemarteld zijn of worden bedreigd. Eerstejaars leerlingen doen ook mee. Ze worden ingelicht over de situatie van de betrokken mensen en schrijven aan één van deze mensen een brief.
College TourIeder jaar organiseren we een aantal keer per jaar een College Tour waarin thema’s binnen mensenrechten centraal staan en speciale gasten worden uitgenodigd. Leerlingen bereiden zich voor in de lessen om vervolgens met deze gasten in gesprek te gaan.